Professor Peter Fonagy, Ph.D. en lid van de British Academy, is Freud Memorial Professor of Psychoanalysis en Hoofd van de onderzoeksafdeling Clinical, Educational and Health Psychology van het University College London. Hij is Algemeen Directeur van het Anna Freud Centre te Londen en daarnaast is hij Adviseur van het programma voor Kinderen en gezinnen bij de Menninger Department of Psychiatry and Behavioral Sciences van het Baylor College of Medicine. Hij is tevens Hoofd van het Partner’s Mental Health and Well-Being Programme van de Universiteit van Londen en hij is in het Verenigd Koninkrijk nationaal leider van het programma Improving Access to Psychological Therapies for Children and Young People. Hij is Hoofdonderzoeker bij het Britse National Institute of Health Research. Hij is tevens werkzaam als klinisch psycholoog en werkt als analist op het gebied van training en supervisie bij de British Psycho-Analytical Society. Zijn werkzaamheden daar hebben betrekking op het onderzoek naar kinderen en volwassenen. Zijn klinische interesses liggen hoofdzakelijk op het gebied van de thematiek rond Borderline psychopathologie, van geweld en van vroege hechtingsrelaties. Met zijn werk probeert hij empirisch onderzoek te integreren met de psychoanalytische theorie.
Een van de voornaamste aandachtsgebieden van het onderzoek van Professor Fonagy is het ontwikkelen van een innovatieve, op onderzoek gebaseerde dynamische therapeutische benadering, die hij Mentalization Based Therapy heeft genoemd. Deze werd ontwikkeld in samenwerking met een aantal klinische locaties in het Verenigd Koninkrijk en in de Verenigde Staten. Professor Fonagy is tevens betrokken bij een aantal belangrijke gezamenlijke onderzoeken op het gebied van de ontwikkelingspsychopathologie vanuit het oogpunt van hechting en mentalisatie. Daarnaast werkt hij in het Verenigd Koninkrijk mee aan gezamenlijke onderzoeken naar de effectiviteit van psychosociale behandelingen. Hij heeft meer dan 500 boekhoofdstukken en artikelen geschreven en heeft een groot aantal boeken geschreven of geredigeerd.