De lezing zal hoofdzakelijk gaan over de manieren waarop baby's betekenis geven aan de wereld om hen heen, waarbij ze gebruik maken van non-verbale processen, bijvoorbeeld emoties en gedrag. De ervaringen van baby's met andere mensen geven betekenis aan hun wereld. Verder worden de processen besproken die leiden tot een normale of een afwijkende ontwikkeling tijdens de jeugd.
Overzicht van de inhoud van de presentatie:
Inleiding:
- De mens als betekenisgever, zoals beschreven door Bruner, met voorbeelden van het gedrag van pasgeborenen en de reacties van baby's op het vertoon van emoties. De reacties van baby's op boosheid, met videomateriaal.
- Het principe uit de systeemtheorie dat alle mensen – en baby's dus ook – ernaar streven om de complexiteit en coherentie van hun zelfbesef in relatie tot de wereld te vergroten. Ook wordt onderzoek met het 'Still face experiment' besproken, dat werd gedaan bij zuigelingen en peuters. Hierbij zal ook videomateriaal worden gebruikt.
- Het herstelproces en hoe een verstoring van de natuurlijke ontwikkeling leidt tot veranderingen.
- Spelen als een manier om te illustreren hoe het streven naar coherentie leidt tot een grotere complexiteit. Videomateriaal met het Kiekeboespel.
- Culturele kenmerken als een vorm van spelend leren – een manier om coherentie te vergroten, in het heden maar ook in de toekomst.
- Het bereiken van coherentie kan leiden tot een afwijkende of ontspoorde ontwikkeling. De effecten van depressie bij de moeder of van een ernstig trauma.
- Afsluiting – de processen en trajecten die leiden naar een normale of een abnormale ontwikkelingoelen, met gebruikmaking van actieve werkwoorden
Doelen:
Begrijpen hoe een zuigeling betekenis geeft aan zichzelf in relatie tot de wereld, in normale en in pathologische omgevingen en binnen verschillende culturen.
De verschillende niveaus van de processen onderscheiden - emoties en fysiologie – die voor een zuigeling of een kind betekenis creëren.
De aard begrijpen van de wederzijdse regulatieprocessen in de relatie tussen zuigeling en volwassene die ten grondslag liggen aan leren, spelen en cultuur.
Begrijpen hoe deze processen kunnen leiden tot een verstoorde ontwikkeling.
Presentatie Edward Tronick
.