De fundamenten van affectregulatie en leren: Mentalisatievermogen en hechtingscontext

In deze twee uur durende presentatie zullen wij ons theoretisch model presenteren. Dit model, dat nog steeds in ontwikkeling is, kwam tot stand in samenwerking met een aantal van onze naaste collega's. Het model heeft betrekking op de levenslange ontwikkeling van het zelf en de belangrijkste vaardigheden op het gebied van affectregulatie. Het model heeft tevens betrekking op de kwaliteit van de hechting en de ontwikkeling van een aantal aspecten van het vermogen tot mentaliseren. Ons model werd ontwikkeld op basis van theoretisch, empirisch en klinisch onderzoek. Tijdens de presentatie zullen ook de verbanden met een aantal verwante begrippen nader worden toegelicht. We zullen starten met de manier waarop baby's en kinderen met behulp van relaties kennis opdoen over de hen omringende sociale en materiële wereld en zich vervolgens richten op de ontwikkeling van een krachtig vermogen tot affectregulatie, dan wel tot het zodanig reguleren van emotionele gemoedstoestanden, dat deze binnen de grenzen vallen waarbinnen creatieve relaties en creatief leren nog mogelijk zijn. Dit zal geïllustreerd worden met een geval uit de praktijk, waarbij het gaat om psychotherapie voor volwassenen. Ook zullen de praktische implicaties van het model worden besproken.

Leerdoelen:

  1. De deelnemers krijgen een overzicht van de huidige stand van zaken in de mentalisatie-gerichte theorie met betrekking tot de ontwikkeling van het zelf.
  2. De deelnemers krijgen een helder begrip van de overeenkomsten en van de verschillen tussen mentalisatie en een aantal daaraan verwante begrippen.
  3. De deelnemers krijgen een dieper inzicht in de aard en het belang van affectregulatie-mechanismen en hoe daar in de klinische praktijk mee om te gaan.

Presentatie Peter Fonagy

Presentatie Mary Target